4.20.2012

TÅRT-REFLEKTION

Ja Liljeroth är säkert i många av sina livsval bidragande till både rasism, nykolonialism och annan liknande förtryckande maktutövning men det är hon långt från ensam om.  Jag tycker att den omtalade tårtan är ett fantastiskt bra interaktivt verk som belyser många fler svåra och viktiga frågor än den om könsstympning (som verkar fått mest utrymme). Här finns oändligt många dimensioner.

Liljeroth och hennes vänner fick vara med att skapa betydelsen av verket och precis som bra konst skall göra så väckte det debatt. 



Det är synd om debatten stannar vid huruvida Liljeroth är det ena eller det andra och vad som rör sig i hennes huvud. Om alla funderar ett extra varv och tittar inåt mot det egna agerandet så finns här mycket att diskutera och bearbeta.

Jag skulle säga att vi alla äter av tårtan, varje dag. På precis samma oreflekterade och uppsluppna sätt.

Kanske är vi fler som oftare borde tacka nej till att kalasa på tårtbiten.

5 kommentarer:

M sa...

Tårtkalaset tycktes mig obehagligt, men egentligen borde jag inte alls bli chockad Makodes verk. Det skapar en spricka i verkligheten, som gör rasismen ännu mer synlig. Den rasism som är ständigt närvarande, i vardagen i vårt språk. Hur frigör man sig från en språklig ideologi, ett särskiljande som är inbakad i språket. Jag läste en recension av Ruben Östlunds play i DN av Lena Andersson som fick mig att fundera. Vi kommer alla se detta verk med olika glasögon och hur många kommer se filmen ur ett postkolonialt perspektiv?

glaqpet sa...

Ja verkligen obehagligt! ...och bra.

Ja det är lurigt det där med att lämna tolkningsutrymme i flera riktningar... tänkte också på det när jag såg PLAY, många kan snarare få snedvridna fördomar och åsikter understrukna och förstärkta. På samma sätt är det ju med den här tårtan. Men om frågorna väcks på ett sätt som gör att de diskuteras på ett annat plan än ett debatterande politiskt så tror jag ändå att det ger något.

Man kan hoppas.

M sa...

Ja, tror också också att det skapar möjligheter, samtidigt som det kan ge energi åt mer negativa krafter. Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt inte vågat se PLAY, kanske ska ta modet till mig!

M sa...

Har du läst Stefan Jonssons starka kritiska artikel i DN-kultur om tårtkalaset.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/tartan-satte-vardagsrasismen-i-dagern

glaqpet sa...

Bra, tänkvärd artikel!