8.10.2009

NK2009 "Stedsrelatered instalasjon"

UPPGIFT
Välj ut en plats någonstans på kurskårdens område. Analysera platsen. Gör en installation på platsen. Skriv en didaktisk reflektion med arbetet och installationen som utgångspunkt.

PLATSANALYS

Material
•Lättbetongblock
•Trä
•Hönsnät
•Sten
•Asfalt
•Metall


Vegetation
•Undanskymt
•Igenväxt
•Svårtillgängligt


Funktion
•Transportväg mellan asfaltsplanen och gräsmattan som är bortglömd, blockerad och står oanvänd.
•Containeruppställningsplats vilket gör att det också luktar illa.


FÄRDIG INSTALLATION







Tanken är att markera en bortglömd plats/väg.
Att göra betraktaren uppmärksam på att det utanför de allmänna och kända vägarna ofta finns platser med potential.
Att inte förföras av det vackra/sköna och rygga tillbaka för det som luktar illa är fult och oputsat varken i omgivningen eller i mötet med andra individer.


DIDAKTISK REFLEKTION

Olika didaktiska perspektiv:
•Verket som diskussionsunderlag.
•Verket som utgångspunkt till elevprojekt.
•Verket som modell för ett pedagogiskt och didaktiskt förhållningssätt.

Verket som diskussionsunderlag:
•Om platsers möjligheter och potential.
•Om möjligheter och vägval i livet.
•Om att se bortom/bakon det tillrättalagda och ytliga.
•Om färg, form, symbolik.
•Som underlag för bildanalys.

Verket som utgångspunkt till elevprojekt:
•Finn en plats som på något sätt berör dig. Det kan vara både positivt eller negativt.
•Beskriv känslorna för dig själv. Försök utröna varför platsen får dig att känna som du gör.
•Undersök platsens fysiska miljö (platsanalys).
•Kan du lära dig något om platsen?
•Kan du tillföra platsen något?

Verket som modell för pedagogiskt och didaktiskt förhållningssätt:
•Att i mötet med barn och unga alltid försöka se bakom/innanför.
•Att lära sig hitta flera olika vägar till handledning av barn och ungas lärande, inte bara de redan kända, markerade.
•Att finna barns och ungas egna platser och möta dem i deras intressen och vilja till utveckling.

10 kommentarer:

M sa...

Verkligen en intressant installation och så mycket av en plats som man så lätt förbiser...

glaqpet sa...

Tack!

Skall väl också sägas arr det var återvinningstema på kursen, materialet är gammal panel från ett hus :)

Hoppas att det går bra för dig med litteratursökandet.

M sa...

Jag har funderat klart nu. Det är egentligen bara för mig att sätta igång och få allt på pränt. Känner både motstånd och entusiasm...

Säg gärna till om det blir göteborgskalaset då!!

M sa...

Funderar på hur man kan översätta den här typen av upplägg till yngre åldrar :)

Glenn sa...

Det borde vara en tokbra grej att jobba med just de yngre. I en by söderöver har några barn fått ta kort som sedan blev vykort från byn. De vykorten uppmärksammar platser som jag tror att vi vuxna knappt ens lägger märka till.

glaqpet sa...

G: låter helt fantastiskt, kan man läsa om detta någonstans på nätet?

D: Skönt att höra! ...motstånd kan vara otroligt skönt ibland, om det är lagomt :)

Tror absolut att man kan göra detta med yngre barn. Kameran, som G säger, är säkert ett jättebra verktyg.
Men bara att söka upp en plats och göra den till sin... och sedan få förklara hur man valt och varför, om man gjort några förändringar på platsen och varför. Kan säkert bli jättespännande diskussioner med små barn tror jag :)

Glenn sa...

G: Det du föreslår är ju precis det vi fick göra i en work shop med Fredrik Gunve!

Glenn sa...

Jag ska kolla upp mer om de där vykorten!

glaqpet sa...

Tack du :)

glaqpet sa...

...såg inte ditt näst sista inlägg först. Ja just... hade glömt den workshopen. Men det var ju precis så. Det måste ju funka med små barn :)