3.12.2009

KREATIVITETEN: DET VERKLIGA KAPITALET

I Ny ungdom skriver man om skolans MTM-isering... Med detta menar man att skolan ständigt blir allt mer byråkratiserad och formaliserad och att detta leder till avpersonifiering av undervisningsprocessen. Man vill ha allt mer finmaskiga kontroller. Man kräver inte mer av barnen idag än tidigare men det stora behovet av bevis för hur mycket man lärt tar udden av själva lusten till att lära.

MTM

MTM, Methods-Time-Measurement, metod för arbetsstudier, utvecklade i USA under 1940-talet för främst tillverkningsarbete, men har senare kommit att anpassas till bl.a. konstruktions-, underhålls- och kontorsarbete. MTM används i kombination med statistiska metoder för att förbättra arbetsmetoder och sätta ackord. I svensk industri introducerades MTM omkring 1950 (Volvo Skövdeverken) och fick snabbt stor spridning. Metoderna förfinades i flera steg till större snabbhet, precision och applicerbarhet; sedermera även med datorstöd. MTM kritiserades starkt från fackligt håll under 1970-talet men har försvarat sin position. Svenska MTM-föreningen bildades 1955 (sammanslogs 1972 med Sveriges Rationaliseringsförening till Sveriges Rationaliseringsförbund, SRF), och 1957 bildades International MTM Directorate (IMD).
Litteraturanvisning
G. Luthman m.fl. (utg.), MTM i Sverige 1950-1990 (1990).

Källa NE.

Jag tänker att det beror på att man, trots läroplaners och kursplaners fina ord, egentligen fokuserar på att uppfostra goda producenter och framför allt konsumenter... att markanden och det gamal utslitna "TID ÄR PENGAR" får styra.

Tänker på hur det kunnat vara om man intog en helt anna hållning och värdesatte helt andra saker i samhället. I boken "Varje människa en konstnär" skriver författaren om hur Josef Boys ville se ett samhälle där marknaden och ekonomin inte sågs som kapital... det verkliga kapitalet är enligt honom människans inneboende kreativitet. Vi är alla medskapare av det gemensamma verket, samhället.

Jag tänker på pjäsen som sattes upp av mina teatervänner under gymnasietiden. Momo - eller kampen om tiden... tänker på tidstjuvar.

Ser på Kalla fakta och förundras än en gång över hur de högt uppsatta roffar åt sig av kakan medans de spelar lotto med våra pensionspengar.

Ser på hur finanskrisen sköts och hur företagsledare med månadslöner större än min årslön har mage att be de anstälda dra eller jobba för mindre pengar medans de filar på sina bonusavtal.

...utnyttja eller bli utnyttjad.

Tycker det är konstigt att revolutioner inte inträffar oftare!

2 kommentarer:

DRÖMMAREN sa...

Tack för förklaringen hade ingen aning om begreppet MTM som du förklarade.

Jag tycker nog inte det är så konstigt att revolutioner aldrig inträffar, då skolan är en ett ställe där alla stöps i samma form. Vi ska lära oss att inrätta oss i samhällets led genom skolans fostran. "Är du lönsam lille vän". Därför gillar jag REggio filosofin så mycket. För mig handlar den i grund och botten om att demokrati och att skapa kritiska, kreativa samhällsmedlemmar som kan tänka och agera.

DRÖMMAREN sa...

Instämmer i det du säger och att skolan fokuserar på att fostra framför allt goda producenter som inte alls är särskilt reflekterande och kritiskt granskande. Det är därför det kanske blir en sådan motsättning i styrdokumenten. Eftersom styrdokumenten å ena sidan enligt min uppfattning vill att man ska bli reflekterande och kritiskt granskande. Å andra sidan säger den då att man ska bli en "lönsam liten vän" som rättar in sig i ledet, allt för marknadens skull.