2.14.2009

EN BÖRJAN

Vi tar oss tillbaka till mitt första inlägg i den här bloggen där nämner jag att jag under förra terminen gått kursen PDA410 och att jag där skissat på en egen teori om inlärning, inte något direkt revolutionerande resonemang men ändå något jag upplevt att jag måste göra för att ta mig vidare… Denna teori bygger på tanken om att man i lärandet måste se en koppling mellan dåtid, nutid och framtid för att kunna relatera de nya kunskaperna till sig själv och därmed internalisera dem… det är väl dit man strävar tänker jag… åt att göra kunskaper till en del av varje människa.

Det internaliserande lärandet består av tre huvuddelar: teoretiska, praktikbaserade och kreativa lärprocesser. Dessa tre har olika karaktär och tillför därmed olika perspektiv till lärandet. Ingen av de tre kan verka ensam utan måste hela tiden flätas samman och befrukta varandra för optimal effekt. Arbetssättet, oavsett vilken metod man väljer ger den lärande en uppfattning om helhet samt en koppling till den egna personen. Jag tänker dock att konstnärligt gestaltningsarbete som metod fungerar mycket bra i den här typen av lärande och mitt mål är att hitta vägar att applicera dessa processer i hela skolans verksamhet. Särskilt angeläget är det att införa det internaliserande lärandet i den senare delen av grundskolan och på gymnasiet där man på senare år halkat långt efter i jämförelse med hur utvecklingen sett ut inom förskolan och den tidigare delen av grundskolan.

Arbetssättet är radikalt och konstruktivt framåtsträvande men på inget vis någon ny tanke. Det går att finna i såväl forskares som konstnärers undersökande metoder och har ingått i många pedagogers och filosofers resonemang genom tiderna.
Jag tänker nu att jag skall försöka använda mig av min egen teori om inlärning i mitt gestaltande arbete. På ett sätt kan man ana att detta blir en sortering och förlängning av alla de arbeten jag genomfört under senare delen av lärarutbildningen...

...ingen tid att förlora,,, nu drar det igång :)

4 kommentarer:

DRÖMMAREN sa...

Jag skulle kunna rekomendera lite litteratur om Reggio. Du borde kunna applicera dina din teori vid Reggio inspirerade förskolor, eller kanske ännu bättre på din nya arbetsplats.

s sa...

Vad jag är glad att jag får följa med på resan!
Har ju läst allt det där och har samma tankar,i rutsystemet så faller det sig så självklart och enkelt.

Hjärtans kram

DRÖMMAREN sa...

Jag glömde säga att jag tycker du är grym som har börjat ge form åt din egen teori. Tänk vilket arbete du påbörjat.

Camilla sa...

Drömmaren: Alla litteraturrekomendationer är välkomna. Just nu läser jag en intressant bok av den tyske socialisationsforskaren Tomas Ziehe "Ny ungdom". Den är verkligen intressant.

S: Ja vi har ju läst om detta allihop och det jag beskriver är nog självklart för många. Jag kännde dock att jag var tvungen att hitta kärnan till vad jag själv tror på för att sedan pröva om det går att använda i ett större sammanhang... så att det liksom inte bara är mig själv det handlar om... subjektet.
Därför gjorde jag den där lilla figuren/tabellen.. för att göra det tydligt för mig själv.

Är väldigt glad att följa dig på din resa med :)